
Üniversitemiz Türkçe Topluluğu tarafından “21. Yüzyıl
Becerileri ve Türkçe Öğretimi” konulu konferans düzenlendi. Karamanoğlu
Mehmetbey Üniversitesinden Doç. Dr. Halil Erdem Çocuk tarafından verilen
konferansa öğrencilerimiz ile akademik ve idari personelimiz katıldı.
Konuşmalarına 21. yüzyıla gelene kadar yaşanan tüm önemli
gelişmelere değinerek başlayan Doç. Dr. Halil Erdem Çocuk, 21. yüzyıl
becerilerini de açıkladı. Doç. Dr. Çocuk, “21. yüzyıl becerilerini ortaya koyan
kuruluşlar vardır ve her bir kuruluş kendi çalışma gurubunda ve kendi hitap
ettiği kesimde bir 21. yüzyıl şekli ortaya koymaktadır. Bunlar içinde 21.
yüzyıl becerileri ortaklığı diye geçen kavram üzerinde duracağız çünkü bizim
öğretim programlarımız bunlar üzerinde durmaktadır. 21. yüzyılda bir bireyin
taşıması gereken özellikleri 3 başlık altında toplamak gerekirse: Birincisi
yaşam ve kariyer becerileri, ikincisi öğrenme ve yenilikçilik becerileri,
diğeri de bilgi, medya ve teknolojileri becerileridir. 21. yüzyıl insanı
profili; esneklik ve uyum yeteneği olan, girişimcilik ve öz yönetim yeteneğine
sahip, sosyal ve kültürler arası becerileri olan, üretkenlik ve hesap
verebilirlik özelliklerine sahip, liderlik ve sorumluluk bilgisi olan, yaratıcı
ve yenilikçi, iletişim ve iş birliği içerisinde olan, eleştirel düşünebilen ve
problem çözebilen bireyler olmalıdır. Daha da önemli bir unsur vardır ki o da
anadil becerisini kullanamayan, dil becerisini kullanamayan kişilerde
saydığımız bu profil ortaya çıkmayacaktır” diye konuştu.
21. yüzyıl insan profilinin nasıl bir ortamda
gerçekleşeceğini de belirten Doç. Dr. Çocuk, “Yaratıcı okulların; yaratıcı
bireylerin bulunduğu, girişimcilik, liderlikçi uygulamaların ön plana çıktığı,
sosyokültürel durumların yani küreselliğin önemsendiği bir öğretim programıyla
olmaktadır. Biz de ülke olarak ‘Türkiye Yeterlilik Çerçevesi’ oluşturduk.
Program yetkinliklerimizin ilk sırasında da ‘Anadilde İletişim’ gelmektedir.
Yabancı dilde iletişim, matematiksel yetkinlik, bilim ve teknolojide temel
yetkinlikler, dijital yetkinlik, öğrenmeyi öğrenme, sosyal ve vatandaşlıkla
ilgili yetkinlikler, inisiyatif alma ve girişimcilik, kültürel ifade ve
farkındalık gibi özellikler yer almaktadır” dedi.
Son olarak 21. yüzyıl Türkçe dersi öğretim programlarına ve
Türkçe öğretiminde yeni öğretim araçlarına neden ihtiyacımız olduğuna değinen
Doç. Dr. Çocuk, “21. Yüzyıl Türkçe dersi öğretim programları; öğrenme ve
yenilenme becerilerine sahip, problem çözme ve eleştirel düşünmeyi sağlayan,
yaratıcılık ve yenilenme becerilerine sahip, bilgi, medya ve teknoloji
becerilerine sahip, bilgi okuryazarlığı, medya okuryazarlığı ve bilgi, iletişim
ve teknoloji yeterliliğine, eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri,
sosyal ve kültürlerarası beceriler, liderlik ve sorumluluk becerilerine sahip olmalıdır.
Türkçe öğretiminde yeni öğretim araçlarına neden ihtiyaç var? Günümüz dijital
yerli öğrencilerin dikkatini çekmek ve onları motive etmek için geleneksel
öğretim etkinliklerinden uzaklaşarak teknolojinin entegre edildiği öğretim
ortamları yaratmak ihtiyaç haline gelmiştir. Türkçe öğretiminde teknoloji
kullanımından ne anlamalıyız? Öğrencilerin internet araştırmaları yapması,
öğrencilerin çoklu medya araçlarıyla projeler hazırlamaları, öğrenenlere derin
öğrenme imkânı sunulması, öğretim yazılım ve donanımlarının sınıflarda yerini
alması, öğretmenlerin eğitim teknolojilerine ilişkin tutum, inanç ve direnç
gibi içsel engellerin ortadan kalkması, teknolojinin eğitime entegrasyonu
sürecinde yeterliklerin belirlenmesinde, öğretmenlerin mesleki gelişim süreçlerinin
nitelikli yürütülmesinde somut göstergeler sağlamak, öğrencilerin dijital
dünyaya sosyal yönden sorumlu ve pozitif katkıda bulunmalarını sağlamak, yeni
okuryazarlık türlerinin kazanılmasında azami gayret göstermek diyebiliriz”
şeklinde konuştu.
Program plaket takdimi ve toplu fotoğraf çekimi ile son
buldu.



