Üniversitemiz Eğitim
Fakültesi Özel Eğitim Topluluğu tarafından “Erken Okuryazarlıktan Okuduğunu
Anlamaya Doğru Okuma Süreci” Eğitimi düzenlendi. Nurettin Topçu Konferans
salonunda gerçekleşen programın konuğu Prof. Dr. Tevhide Kargın’dı. Programa
akademik ve idari personelimiz ile öğrenciler katıldı.
Saygı Duruşu ve
İstiklal Marşı ile başlayan program, açılış konuşması ile devam etti.
Programın açılış
konuşmasını Eğitim Fakültesi Dekan Yardımcısı ve Özel Eğitim Bölüm Başkanı Doç.
Dr. Kürşat Öğülmüş yaptı. Doç. Dr. Kürşat Öğülmüş, bu yıl Özel Eğitim
Topluluğunun ilk programını yapmaktan dolayı duyduğu mutluluğu dilerek
getirerek, Prof. Dr. Tevhide Kargın’a programa teşriflerinde dolayı ve
dinleyenlere de katılımlarından dolayı teşekkür etti.
Prof. Dr. Tevhide
Kargın, “Erken okuryazarlık; bireylerin erken dönemde formal okuma-yazma
öğretimine başlamasından önceki okuma yazmaya ilişkin kazanması beklenen
önkoşul bilgi, beceri ve tutumlarının tümüdür.
Okuma yazma bireyin tüm hayatındaki başarısını etkileyen önemli bir
beceridir. Yapılan boylamsal çalışmalar öğrencilerin erken okuryazarlık
becerileri ile ileriki yıllarda okuma başarıları arasında ilişki olduğunu
göstermektedir. Erken okuryazarlık becerilerinin kazandırılmasıyla, risk
grubunda yer alan çocuklara daha erken dönemde müdahale edilmesini, böylece de
daha az sayıda çocuğun öğrenme güçlüğü olarak tanı almasını ve risk grubu
içerisinde yer almasını sağlayacağı ileri sürülmektedir. Erken okuryazarlık
becerilerine kapsam ve uygulama açısından bakıldığında 0-6 yaşa yani okul
öncesi döneme karşılık gelmektedir. Ülkemizdeki formal okuma öğretiminin
birinci sınıfta başladığı düşünüldüğünde, çocukların okul öncesi dönemde
okumaya temel oluşturan önkoşul becerileri kazanmaları ve birinci sınıfa okuma
öğretimine hazır ve erken okuryazarlık becerilerini edinmiş bir şekilde
başlamaları önemlidir. Okul öncesi dönem, çocukların çevreleri ile
etkileşimleri sonucunda sözel ve yazılı dil ile ilgili ilk deneyimleri
kazandıkları, kazanılan bu deneyimlerle de yazılı dil ile sözel dil arasındaki
ilişkiyi ilk fark ettikleri dönem olduğu bilinmektedir. Erken okuryazarlık
bileşenleri; sözcük bilgisi, ses bilgisel farkındalık, yazı farkındalığı, harf
bilgisi, dinlediğini anlamadır. Sözcük
bilgisi, dil becerilerinin ve dolayısıyla da erken okuryazarlığın temelini
oluşturan önemli bir beceridir. Okumanın sadece sesletimden ibaret olmadığı ve
sesletilen kelimelerin uygun şekilde anlamlandırılması gerektiği düşünüldüğünde,
sahip olunan sözcük bilgisinin okuma üzerindeki etkileri daha da açık bir
şekilde görülebilmektedir. Dinlediğini anlama, dilin anlamsal ve sözdizimsel
yapılarını anlama becerisidir. Dinlediği anlama becerisinin ileriki okuduğunu
anlamanın en erken yordayıcılarından biri olduğu vurgulanır. Sesbilgisel farkındalık, bir dildeki sesleri
tanıma, sözcüğü meydana getiren ses birimlerin farkında olma ve sesleri sözcük
içerisinde manipüle edebilme becerisidir. Yazı Farkındalığı, yazının işlevi,
terimleri ve kuralları hakkındaki farkındalıktır. Yazı farkındalığı, çocukların
yazının işlevini, şeklini ve sözel dille ilişkisini anlamlandırması anlamına
gelir. Harf Bilgisi, yazı içerisinde harflerin tanınması ve ayırt edilmesidir.
Bu bilgi ilerleyen dönemlerde okuyucuların ses-harf ilişkisi kurmasına yardımcı
olmaktadır. Kimi zaman bu basamak yazı farkındalığı içerisinde incelense de
alanda kullanılan formal araçlarda bu becerinin ayrı bir basamak olarak ele
alınması görüşü de benimsenmektedir. Şu
an Türkiye'de okul öncesi düzeyde uygun şekilde formal bir erken okuryazarlık
eğitiminin varlığından söz edemiyoruz. Bu tarz bir eğitimin yapılabilmesi için
öncelikle standart bir erken okuryazarlık değerlendirme aracının
geliştirilmesi, bu sayede çocukların erken dönemde fark edilip erken müdahale
programlarının geliştirilmesi ve onların ileriki okul yıllarında
karşılaşabilecekleri okuma güçlüklerinin azaltılması gerekmektedir” şeklinde
konuştu.
Program, Prof. Dr.
Erman Yükseltürk’ün Prof. Dr. Tevhide Kargın’a plaket ve hediye takdiminin
ardından toplu fotoğraf çekimi ile sona erdi.







